Svar: Last Updated: 2023-08-23 Views: 2278
Zotero är ett gratis referenshanteringsprogram som är open source. Det fungerar för Mac, Windows och Linux med webbläsarna Chrome, Edge, Firefox och Safari. Du kan använda det tillsammans med olika ordbehandlare, till exempel Word, LibreOffice och Google Docs.
Steg 1: Ladda ned Zotero software + Zotero connector
www.zotero.org/download/
Se till att inga ordbehandlingsprogram är öppna under nedladdningen.
Zotero connector gör att du får tillgång till Zotero via ett tillägg (kan se ut som en ikon eller flik) i din webbläsare.
Steg 2: Skapa ett konto och logga in på Zotero online
https://www.zotero.org/user/register
Kontot gör att ditt Zoterobibliotek lagras i molntjänst och synkas mellan enheter.
Behövs för att synka Zotero software med Zotero online.
I Zotero:
Edit - Preferences - Sync - Fill in username and password - Set up syncing.
Steg 3: Ladda ned stilfilen för SLU:s Harvardstil
Gå till www.zotero.org/styles
Sök fram stilfilen för SLU:s Harvardstil heter Acta universitatis agriculturae Sueciae och klicka på den (den laddas ner automatiskt).
Du kan även välja att ladda ner stilfilen från Zotero:
Edit - Preferences - Cite - Styles - Get additional styles - Acta universitatis agriculturae Sueciae.
Steg 4: Kontrollera att Zotero Plug-in visas som en flik i Word
Fliken behövs för att du ska kunna infoga referenser från Zotero till din text i Word.
Om du behöver lägga till den manuellt i Zotero:
Edit - Preferences - Cite - Word processors - Install Microsoft Word Add-in.
Stäng ned både Zotero och Word. När du öppnar igen bör Zotero synas. Ibland behöver man även klicka i att macros ska tillåtas när man öppnar word för att fliken ska synas.
Steg 5: Spara en referens i Zotero
När du hittar en referens via webben kan du genom att klicka på symbolen för Zotero spara ner dess uppgifter till ditt Zoterobibliotek. Symbolen för Zotero i din webbläsare kan vara något annat än Z, tex en bild av ett dokument eller en mapp. När du hovrar med muspekaren över symbolen i panelen på din webbläsare står det Save to Zotero.
Kontrollera att uppgifterna som hämtats till ditt Zoterobibliotek stämmer. Ibland kan man behöva redigera och lägga till/ta bort de uppgifter som automatiskt förs över. Det gör du genom att gå till referensen i ditt Zoterobibliotek och klicka på de uppgifter du vill ändra.
Steg 6: Lägg in referenser i ditt Worddokument med Zotero
Öppna Zotero.
Öppna ett worddokument och gå till Zoterofliken.
Välj add citation för att infoga referensen i texten.
Välj add bibliography för att skapa referensen i referenslistan.
För att byta referensstil går du in på Document preferences i Zoterofliken i ditt worddokument och väljer en ny referensstil.
Var detta till hjälp? 1 0